پایان نامه کارشناسی کاربرد نانوتکنولوژی در الکترونیک

دسته بندي : کارآفرینی » برق و الکترونیک

در پایان نامه حاضر، سعی بر آن بوده تا به زبانی نه چندان پیچیده جهت آشنایی هر چه بیشتر، پیرامون فناوری نانو در چارچوب فیزیک نوین و تعاریف پیرامون آن و همچنین انواع کاربردها و نتایج علمی به دست آمده در این مقوله توضیحاتی ارائه گردد و سپس مبحث نانوالکترونیک که از زیرشاخه نانوتکنولوژی است به طور ویژه معرفی گردد. و در پایان با استفاده از شبیه سازی هایی که در نرم افزار Silvaco انجام شده، عمق درک مطالب به راحتی تفهیم شود.

 

فصل اول (مقدمه):

در فصل اول برای آشنایی با هدف پایان نامه، ابتدا یک مقدمه کلی در مورد نانوالکترونیک گفته می‌شود. سپس به تاریخچه پیدایش و مزایای آن پرداخته خواهد شد. اهداف این فصل معرفی تکنولوژی‌های قبلی در زمینه کوچک کردن ترانزیستورها در حد میکرومتر با تغییر مقیاس قطعه موردنظر می‌باشد. در ادامه به بررسی خود واژه «نانو» پرداخته شده و توضیحات مفصلی در رابطه با ماهیت نانو و سایر توضیحات پرداخته شده است و همچنین همانند همه تکنولوژی‌های نوپا، فواید و ضررات آن بررسی شده و پیشگیری‌های لازم در رابطه با ضررات آن گفته خواهد شد.

 

فصل دوم (نانوتکنولوژی):

این فصل در ابتدا با موضوع سرمایه‌گذاری‌های کلان توسط کشورهای مطرح دنیا مثل کره جنوبی، ژاپن، آمریکا و ... در زمینه نانو آغاز می‌شود و این امر خود بیان‌گر موضوع مهم تکنولوژی نانو است.

در این فصل به بررسی کاربرد نانو در صنعت‌های مختلف مانند: خودروسازی، پزشکی، راکت های تنیس، عینک‌های آفتابی ضدخش، پارچه های ضدلک، پنجره‌های خود تمیزکن، صفحات خورشیدی، نمایشگرها، باتری‌ها، سورفکتانت‌ها، موتورهای مولکولی، مواد افزودنی سوخت‌ها، نانوروکش، صنعت برق، کاربردهای زیستی، نانوکامپوزیت‌های دیرسوز، نانوذرات سیلیس و ... اشاره می‌شود. همچنین خواص این صنایع مختلف، در این فصل به طور کامل توضیح داده شده و از آن نتیجه‌‎برداری شده است. سپس به پیشرفت‌های حاصله در ساخت و تولید و پیشرفت‌های حاصله در تغییر خواص مواد به کمک نانوتکنولوژی اشاره کامل شده و تأثیر آن بر اقتصاد و فرصت‌های پیش آمده با نانو، به صورت کامل بررسی شده است.

 

فصل سوم (نانوالکترونیک):

اهداف این فصل بیشتر متمرکز روی نانوحسگر و نانوترانزیستورهاست. در این فصل، به بررسی و توصیف کامل نانوحسگرها و نانوترانزیستورها اشاره شده و ساختار کلی آن‌ها و انواع آن‌ها و مزیت‌ها و در انتها کاربردهایشان در زمینه‌های مختلف بررسی شده است. همچنین در نانوترانزیستورها به بررسی قبل از استفاده نانو و بعد از استفاده نانو پرداخته شده است و نتایج حاصله برای نانوترانزیستورها و نانوحسگرها توضیح داده شده است.

 

فصل چهارم (طراحی و شبیه سازی با استفاده از نرم افزار SIVACO):

پس از نقل و بررسی نظری فناوری نانو و نانوالکترونیک، به شبیه سازی یک قطعه SOI MOSFET در جهت آشنایی بیشتر با پایان نامه پرداخته و مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

نرم افزار مورد استفاده در این شبیه‌سازی که ما به کار بردیم، نرم افزار سیلواکو می‌باشد. در ابتدا به معرفی نرم افزارهای طراحی به کمک رایانه یا همان TCAD پرداخته می‌شود و سپس به مزایای استفاده از آن اشاره شده و در ادامه توضیحاتی در مورد تاریخچه طراحی به کمک کامپیوتر و تاریخچه مختصری از شرکت سیلواکو و محصولات و سیر عملکردی آن، داده شده و سپس به مبحث تکنولوژی سیلیکون و تکنولوژی سیلیکون روی عایق و مزایای آن پرداخته می‌شود. در ادامه منحنی مشخصات ترانزیستور مبتنی بر این تکنولوژی استخراج می گردد و ولتاژ آستانه و پارامترهای مؤثر در ولتاژ آستانه، شیب زیر آستانه و اثر Kink و گرم شدن شبکه لتیس مربوط به ترانزیستورهای مبتنی تکنولوژی سیلیکون روی عایق مورد مطالعه قرار می گیرد و تأثیر آن‌ها روی منحنی مشخصات بررسی می شود.

 

فصل پنجم (نتیجه‌گیری):

در این فصل به توضیح مختصر پایان نامه اشاره شده و مطالب جمع‌بندی می‌گردد. در آخر پیشنهاداتی هم در پیشبرد هر چه بهتر این فناوری ارائه می‌شود.

دسته بندی: کارآفرینی » برق و الکترونیک

تعداد مشاهده: 2732 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 101

حجم فایل:6,154 کیلوبایت

 قیمت: 95,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:

    این پایان نامه، صرفاً برای استفاده سفارش دهنده اصلی آن می‌باشد، که هزینه استفاده آن را پرداخت کرده است. از این رو، استفاده از آن برای افراد دیگر، شرعاً حرام بوده و نویسنده هیچگونه رضایتی نسبت به هرگونه انتشار آن ندارد.



    فایل پایان نامه شامل صفحه قدردانی، صفحه تقدیم، فهرست مطالب، فهرست تصاویر، چکیده مطالب، مطالب اصلی و منابع می باشد و استفاده از آن به راحتی امکانپذیر است. همچنین فایل پاورپوینت مربوطه هم در کنار پایان نامه قرار داده شده تا انتقال مطالب به دیگران میسر شود.

    جهت شبیه سازی کدهای مربوطه نیازمند نرم افزار Silvaco می باشد. توصیه می‌شود از ورژن 2014 این نرم افزار که بهترین ویرایش نسخه را دارد استفاده کنید (همچنین می‌توانید از نوت‌پد هم برای ویرایش فایل‌ها استفاده نمایید).

    برای نمایش صحیح مطالب، فونت‌ها را در مسیر C:\Windows\Fonts کپی کنید.


  • محتوای فایل دانلودی:
    +پایان نامه
    +پاورپوینت و متن پاورپوینت
    +کدهای شبیه سازی
    +فونت‌های استفاده شده

  • گالری تصاویر :
    پایان نامه کارشناسی کاربرد نانوتکنولوژی در الکترونیک پایان نامه کارشناسی کاربرد نانوتکنولوژی در الکترونیک پایان نامه کارشناسی کاربرد نانوتکنولوژی در الکترونیک پایان نامه کارشناسی کاربرد نانوتکنولوژی در الکترونیک