نشان دادن ارزش و اهميت روابط انساني مديران با دبيران در محيط‌هاي آموزشي

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده:
تفاوت دنیای امروز با گذشته در این است که امروز پیشرفت فناوری به قدری سریع است که دگرگونی‌های اجتماعی به پای آن نمی‌رسد و نتیجه بی‌امان پیشرفت فناوری این است که انسان امروز به طور بی‌سابقه‌ای در جستجوی معناست در حسرت معاشرت، عظش معنویت دارد. عاشق روابط عمیق انسانی است. به طور کل دانش روابط انسانی روی موضوعاتی همچون روحیه، رهبر، انگیزش، ارتباطات، تصمیم‌گیری مشارکتی، سازمانهای غیررسمی، نیازها، پویایی گروهی و مدیریت دموکراتیک و بالاخره رفتار سازمانی تکیه و توجه دارد.
در آموزش و پرورش نقش مدیر بسیار حساس، مهم و چشمگیر است و سنگینی کلیه مسئولیتها و به حرکت درآوردن چرخش مدرسه را به نحو احسن بر عهده دارد. یکی از وظایف مهم مدیریت توسعه و گسترش روابط حسنه بین خود و کارکنان می‌باشد که منجر به کارآیی و پویایی سازمان و رضامندی اعضا می‌شود. نقش اساسی یک مدیر تقویت و تحکیم شخصیت انسانها و حمایت و همکاری و ایجاد انگیزش در افراد است. مدیر باید به طریقی منطقی به برقراری روابطی صحیح با توجه به شخصیت و نقش هر فرد اقدام کند و با کوشش در از بین بردن موانع احترام و توجه به معلمان و تشریک مساعی با آنان سبب آرامش خاطر معلمان گردد. حرمت و شان انسان باید در محیط کار احیاء و حفظ شود نه این که انسانها به مثابه ابزاری در خدمت تولید و بهره‌وری بیشتر قرار گیرند.
پژوهش حاضر که با هدف بررسی تاثیر شاخص های مدیریت منابع انسانی در محیط آموزشی بر کیفیت کار دبیران و پیشرفت دانش‌آموزان تدوین و اجرا شده است.
در این پژوهش چندین سؤال اساسی فرا روی پژوهشگر بوده است که عبارتند از اینکه :  ۱ ) شاخص های مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش منطقه ۱۵ تا چه  حد رعایت می شود ؟ ۲ ) آیا رعایت شاخص های مدیریت منابع انسانی بر ارتقاء کیفیت آموزش تاثیر دارد؟  ۳ ) آیا متغیر های جنسیت و  میزان تحصیلات و سابقه خدمت بر نگرش دبیران نسبت به تاثیر رعایت شاخص های مدیریت منابع انسانی بر ارتقاء کیفیت آموزش ، تاثیر گذار است؟ شایان ذکر است که سؤالات فوق در قالب چهار فرضیه تدوین شده و نسبت به جمع آوری اطلاعات و آزمون آنها اقدام شده است.
جامعه آماری در پژوهش حاضر دبیران  منطقه آموزش و پرورش منطقه ۱۵ بوده است. که از میان آنها نمونه ای به حجم ۳۱۰ نفر از دبیران به روش تصادفی انتخاب  شده اند.
پژوهش حاضر که از نوع تحقیق زمینه یابی بوده است، در دو سطح کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. در سطح کتابخانه ای به بررسی پیشینة تحقیق پرداخته و نظریات جامعی در این زمینه جمع آوری شده است؛ در سطح میدانی نیز با استفاده از روش پیمایشی، اطلاعات لازم با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت و با اعتباری بالغ بر 0/92 از نمونه مذکور جمع آوری شده است.
پس از ارائه و جمع آوری پرسشنامه، داده ها وارد رایانه شده و با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفته است.
واژه های کلیدی: ارتباط، مدیریت آموزشی، ارتباطات میان فردی، ارتباط موثر

فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات پژوهش 
پیشگفتار
مقدمه
بیان مسئله  
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
طرح سوالات مورد پژوهش
فرضیه‌ها
روش تحقیق 
تعاریف عملیاتی واژه‌ها
مدیریت آموزشی (educational administration)  
ارتباط موثر
ارتباطات میان فردی 
ویژگی ارتباطات میان فردی
پیشینه تحقیق  
محدودیت های پژوهش  
منابع  
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق
مقدمه  
چرا ارتباط برقرار می کنیم؟  
پیوستار ارتباط 
ارتباط انسانی  
ارزش ، مقام و منزلت انسان  
ارتباط بین فردی 
رهنمودهایی در خصوص مهارت در ارتباطات میان فردی 
انواع ارتباط 
استفاده از زبان را چگونه می آموزیم؟  
عوامل تأثیر گذار در روابط بین فردی
راهکارهایی برای تقویت روابط بین فردی
ارتباط موثر
راهکارها و نکات مهم در روانشناختی در ارتباط مؤثر 
نظریه های رفتاری 
ارتباط در سازمانها  
ملاک های شناخت مهارت انسانی  
ملاک های روابط انسانی  
هدف روابط انسانی  
مهارت روابط انسانی  
روابط انسانی  
اعتماد به دیگران  
روابط انسانی در سازمان های آموزش و پرورش  
اهداف مدیریت منابع انسانی 
برنامه ریزی  
ویژگیهای اثربخشی در ارتباطات میان فردی  
همدلی( Empthy )  
حمایتگری ( Supportiveness )  
مثبت گرایی ( Positiveness )  
تساوی ( Equality )  
خود آگاهی ( self – awareness )  
اثر بخشی مدیر  
نقش مدیریت در ارتباط با روابط انسانی  
برقراری ارتباط موثر مدیریت  
مهارتهای مدیران  
تفاوت اثر بخشی با کارایی 
محیط آموزشی مؤثر 
وظایف مدیر آموزشی   
شاخص های مدیریتی منابع انسانی  
برقراری توافق وهماهنگی بین اعضاء 
فراهم کردن محیط مناسب برای انجام کار
بهبود کیفیت آموزشی و افزایش کارآیی معلمان
منابع  
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه  
جامعه آماری و نمونه پژوهش  
روش تحقیق  
ابزار اندازه گیری  
اعتباریابی پرسشنامه  
روش تجزیه و تحلیل داده ها  
آزمون مقایسه میانگین ها  
کمی سازی داده ها  
نحوه کمی سازی در پژوهش حاضر  
تحقیق پیمایشی 
تکنیک جمع آوری اطلاعات  
محتوای سوالات  ۸ ۱
منابع  
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه  
بخش اول : تجزیه و تحلیل توصیفی  
بخش دوم : تجزیه و تحلیل استنباطی  
بررسی فرضیه های پژوهش  
الف ) برسی فرضیه های اصلی  
ب ) برسی فرضیه های فرعی  
بخش سوم:  نمودار ها  
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه  
یافته های پژوهش  
پیشنهادات
فاقد منابع
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 3585 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 164

حجم فایل:6,467 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش