اهمیت اصول و فنون مذاکرات در مراودات اجتماعی، روش های اصولی و ارکان مهم آن که در دنیای امروز سبب موف

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:
یکی از تعاریفی که در مورد انسان به کرات گفته می شود این است که انسان مخلوقی است ناطق و اجتماعی  . لازمۀ زندگی اجتماعی ، برقراری و حفظ ارتباط با دیگران است .به همین دلیل مطلب این هفته را به این موضوع اختصاص دادم و به بررسی دلایل اهمیت مذاکره و فراگیری اصول آن برای سازمان ها و رقابت جهانی می پردازم.
همان طور که می دانیم  دلیل علمی لزوم برقراری و حفظ ارتباط با دیگران این است که تمام نیازهای انسان ، اعم از مادی و معنوی ، برای ادامۀ حیات و بقای نسل ، امنیت ، تأمین معاش ، آسایش زندگی ، رفاه اقتصادی ، افزایش آگاهی ، رفاه اجتماعی ، بالا بردن سطح زندگی و برخورداری از دستاوردهای ناشی از کار ، تخصص و پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی دیگران به وسیله اشخاص دیگر ، اعم از اشخاص طبیعی  و حقوقی تأمین و برطرف می شود.
از طرف دیگر در محیط کسب و کار مذاکره ماهیتی علمی پیدا می کند به طوری که  اکنون می توان اذعان کرد که بیشتر مدیران حرفه ای به اهمیت مذاکره در زندگی کاری و حرفه ای کاملا واقفند، زیرا زمان قابل توجهی از زندگی حرفه ای خود را صرف مذاکره می کنند. به علاوه، زندگی شخصی شان هم با مذاکره همرا ه است. موفقیت و اثر بخشی حرفه ای آنان به شدت متأثر از توانایی آنها در هنر و فن مذاکره است.این مهارت یا ناشی گری آنان در مذاکره است که نظر مدیران، همکاران، زیر دستان، مشتریان، رقبا و سایرین را درباره موفقیت کاری شان شکل می دهد. مدیران، زمان و کوشش بسیاری را صرف مذاکره می کنند، اما معدودی از آنان هنر و دانش مذاکره را به درستی می دانند.از این رو، بسیاری از مدیران حرفه ای نیازمند رویکرد بهینه در طرح ریزی و اجرای مذاکره‌ها هستند.
اما خود مفهوم مذاکره ، مذاکره یک فرایند بسیار پویا، و نه یک جریان ایستا، است. یعنی از زمان شروع تا پایان مذاکره، فرایند مذاکره در معرض ارزیابی و تغییر است. حتی پیش از هر کنش و واکنشی ، دو طرف، جداگانه به بر آورد نیازها، علاقه ها و هدف ها می‌پردازند تا موقعیت خود و طرف مقابل را بسنجند. معمولا طی تعاملاتی که در مذاکره پیش می‌آید، این ارزیابی ها و بر آوردها در معرض تغییر و تحول اند. اطلاعات جدیدی که می رسند، باید ارزیابی و طبقه بندی شوند این پویایی و ماهیت تغییر پذیر گفت‌وگو است که سبب پیچیدگی و دشواری می شود. توجه به مذاکره و دیدن آن به صورت فرایندی پویا از تبادل کنترل شده اطلاعات، بر تأثیرهای مثبت مذاکره‌کننده می افزاید و مخاطره‌های ناشی از نقص و خلل در گرد آوری ، پنهان سازی، افشا یا توجه کامل به اطلاعات را به حداقل می‌رساند.

فهرست:
مقدمه
تعریف مذاکره
توجه به نکته‌های زیر می تواند وقت رادر خدمت طرف خبره قراردهد
طبیعت مذاکره
تفاوت مذاکره و پیشنهاد مناقصه
راهبرد مذاکره
طرح ریزی جهت مذاکره
تعریف اهداف مذاکره
تاکتیکهای مذاکره
روش های مذاکره
دوره های مذاکره
الف- مرحله پیش مذاکره
انواع نتایج مذاکرات
فرآیند مذاکره
ارکان مذاکره
موانع مذاکره
نکات مهم در مدیریت مذاکره
مسائل مذاکره ناشی از تفاوت های فرهنگی
سایر رسومات اجتماعی
خصوصیات مذاکره کننده
موانع مذاكره
نظر کارشناسان
تاکتیکهای تاثیر گذار در مذاکره
انواع تاکتیکها
مذاکره آرام و محکم
انواع شیوه های مذاکره
ابزارهای مذاکره
برخی از اصول مذاکره
مراحل طراحی یک مذاکره
شرط دستیابی به وضعیت برد-برد برای دو طرف مذاکره
بایدها و نبایدها در آمادگی برای مذاکره
 عوامل موثر در انجام یک مذاکره اثربخش
مراحل پیشنهادی برای انجام یک مذاکره اثربخش
1- تفکیک افراد از مشکل
2- تمرکز بر علایق طرف مذاکره
3- خلق انتخاب ها برای تامین منافع رضایت متقابل
4- استفاده از معیارهای عینی
بایدها و نبایدها در طول روند مذاکره:
بایدها و نبایدها در جمع بندی و انتهای جلسه مذاکره:
بایدها و نبایدها در پی گیری مذاکره:
خطاهای رایج در مرحله انجام مذاکره
چک لیست بررسی روند مذاکره
چانه زنی (Lobbying)
چانه زن ها چه کسانی هستند؟
دلایل انجام جلب حمایت از طریق چانه زنی
ویژگی های یک چانه زنی اثربخش:
چگونگی برقراری ارتباط برای چانه زنی
شیوه های مختلف انجام چانه زنی
دستورالعمل هایی برای چانه زنی اثربخش
منابع

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 3156 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 38

حجم فایل:95 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان رشته های روانشناسی و رشته های مرتبط


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش