تداخل یادگیری های بعدی در یادگیرهای قبلی(منع بعدی)

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:
بازداری پیش گستر می گویند با توجه به اين نظريه، مطالبي را كه مي‏آموزيم در يكديگر تداخل نموده، سبب فراموشي مي‏شوند. اين نظريه از معروف‏ترين نظريات مربوط به فراموشي است كه يك يادگيري با يادگيري ديگر مخلوط مي‏گردد.تداخل دو نوع است: تداخل يادگيري‏هاي قبلي در يادگيري‏هاي بعدي كه به آن «بازداري پيش‏گستر» يا «منع قبلي»مي‏گويند؛ بدين معنا كه يادگيري‏هاي قبلي مانعيادآوري مطالب جديد مي‏گردند. نوع ديگر، تداخل يادگيري‏هاي بعدي در يادگيري‏هاي قبلي است كه در اصطلاح، «بازداري پس‏گستر» يا «منع بعدي»  گفته مي‏شود؛ يعني يادگيري‏هاي بعدي با يادگيري‏هاي قبلي تداخل مي‏كنند و سبب فراموشي مطالب آموخته شده قبلي مي‏گردند.براي جلوگيري از تداخل يادگيري، يكي از روش‏ها رعايت توالي مناسب مطالب است.  بدين منظور، بايد مطالب شبيه به هم را به دنبال هم ياد نگيريم. روش ديگر براي جلوگيري از تداخل مطالب، پرآموزي در يادگيري است؛ بدين صورت كه يادگيري به حدّ سيري (اشباع)  برسد و به حدّي مطالب تكرار و مرور گردندكه ديگر تمرين اضافي نتواند موجب بهبود مطالب در يادگيري شود؛ يعني ديگر تمرين اثري بر يادگيري آموخته‏ها ندارد؛ زيرا به حدّ كامل و كافي مطالب ياد گرفته شده و نيازي به تمرين و تكرار اضافي نيست. از اين‏رو، جلوي تداخل گرفته مي‏شود .


فهرست:
مقدمه:
فراموشي تداخلي
نتیجه گیری:
منابع:

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 4282 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:207 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و قابل ویرایش