تئوری مدیریت‌ و شیوه‌های متفاوت مدیریت در ایران و سایر کشورها

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت


مقاله تئوری مدیریت‌ و شیوه‌های متفاوت مدیریت در ایران و سایر کشورها

چکیده

برای مدیریت تعاریف گوناگونی شده است. اما جامع‌ترین تعریفی که از آن می‌توان کرد این است؛ مدیریت یعنی بکارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده که از طریق برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می‌گیرد. مدیریت یعنی انجام کار توسط دیگران. آن بخش از مدیریت که با آموختن فرا گرفته می‌شود علم مدیریت (دانش آشکار) و آن بخش از مدیریت که در شرایط گوناگون و از طریق کسب تجربه حاصل می‌شود هنر مدیریت (دانش ضمنی) است.

در تئوري‌هاي مديريتي، عموما از سبك x وy  سخن به ميان مي‌آيد. مک گريگور در نظريه‌اي موسوم به x و y دو نگرش كليدي را در مديريت توصيف و تبيين نمود. دو نگرشي كه با طرز تلقي متفاوت نسبت به انسان، به دو سبك مديريتي متمايز منتج مي‌شود. سال‌ها بعد از سبك z سخن به ميان آمد. ويليام اوچي در اوايل سال ۱۹۸۰ بعد از مطالعه مديريت در مؤسسه‌هاي مختلف ژاپني و آمريكايي، تئوري z را ارائه داد. امروزه در ادبيات مديريت، كاربرد عباراتي چون مديريت ژاپني (سبك مشاركتي) و آمريكايي متداول است. در این مقاله سعی شده ویژگی‌های مدیریت در کشورهای مختلف مورد بررسی قرارگیرد و تئوری‌های مدیریت تعریف گردند.

کلید‌واژگان: تئوری مدیریت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت در ژاپن، مدیریت در ایران

 

مقدمه

وقتی شما در سطح بالاتر رهبری می‌کنید، رشد و توسعه‌ی افرادی که رهبری می‌کنید و عملکرد و نتیجه‌ای که آرزومند آن هستید، از درجه اهمیت یکسانی برخوردارند. حال چه رهبر دانش آموزان در یک کلاس، جوانان در یک گروه، مریدان کلیسا، اعضای خانواده در یک خانه یا کارمندان یک شرکت باشید، این امر صادق است.

در حوزه‌ی تجارت، اهمیت رشد افراد هم به کارکنان شما برمی‌گردد هم به مشتریان شما. به‌طور خلاصه رشد درست و شخصی افرادی که رهبری می‌کنید به اندازه‌ی اهدافی که دنبال می‌کنید مهم هستند اگر مهم‌تر نباشند! رهبری در بهترین حالت آن مشارکت است: مشارکتی با اعتماد و احترام متقابل بین دو نفر که باهم برای کسب اهدافی مشترک کار می‌کنند. در چنین حالتی هم رهبر هم کسی که تحت رهبری او است، فرصت دارند که بر یکدیگر تاثیرگذار باشند. هردو طرف در تعیین این که کارها چگونه انجام گیرد، نقش ایفا می‌کنند. به عبارت دیگر همه چیز "ما" است و "من" وجود ندارد. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم مدیران در کشورهای مختلف ترجیح می‌دهند کارگروهی انجام دهند یا فقط مَن مَن کنند.

 

بیشینه تحقیق

در حالی که تحقیقات فراوانی در اکثر کشورهاي جهان انجام شده است و ماهیت کار مدیران در این کشورها مطالعه شده است، بسیاري از پژوهشگران ایرانی از نبود یا کمبود اطلاعات و آمار موثقی که برخاسته از مطالعات علمی و پژوهشی در مورد مدیریت کشور ما باشد، شکایت دارند. نتایج بدست آمده در مورد خصوصیات و محتواي کار مدیران در ایران و مقایسه آن و ماهیت کار مدیران در برخی کشورهاي دنیا نشان می‌دهد که بسیاري از کارها و وظایف مدیران در کشورهاي مختلف مشابه است و به‌دلیل وجود همین شباهت‌ها فرضیه‌ی جهان‌شمول بودن مدیریت گذاشته شده است. (فریبا لطیفی، 1384)

مطالعه و بررسی در خصوص ژاپن، کشوری که با مساحت اندک و جمعیت نسبتا زیاد توانسته است الگوی بسیاری از کشورهای دیگر قرار گیرد، ما را به این امر رهنمون می‌سازد که این پیشرفت‌ها تنها به مدد به کارگیری یافته‌های علوم مدیریت، به‌ویژه مدیریت منابع انسانی حاصل شده است. این امر به‌ویژه در بخش صنعت نفت ژاپن، موجب تحولات بسیاری شده است. برهم خوردن تعادل جمعیت شاغل در ژاپن در رده‌های سنی مختلف، افزایش جمعیت سالخوردگان و بازنشستگان، کاهش جمعیت جوان و آماده به کار برای آینده، افزایش تعداد کارکنان نیمه‌وقت، بحران‌های مالی ناشی از این وضعیت و کاهش نرخ تولد، از عوارض جمعیتی ژاپن است که متخصصان منابع انسانی را نگران کرده است. توجه به این مشکلات و راهکارهای مدیریتی به کار گرفته شده در این کشور، می‌تواند الگوی جدیدی را در بخش مدیریت انسانی در کشورمان فراروی ما قراردهد. (محمدمهدی رشیدی،1386)

آمریکا مهد مدیریت مدرن است، بهترین مدارس کسب و کار دنیا را دارد و البته شماری از جذاب‌ترین و بهترین شرکت‌های دنیا را. بنابراین عجیب نیست که نتایج یک تحقیق ده ساله انجام شده توسط گروهی از محققان اروپایی، نشانگر آن باشد که به‌صورت متوسط بنگاه‌های آمریکایی در قیاس با دیگر کشورها بهتر اداره می‌شوند. به قول این محققان “آمریکایی‌ها شاید در فوتبال چیزی نباشند؛ اما قطعا برزیلی‌های حوزه‌ی مدیریت هستند!” (علی نعمتی‌شهاب 1390)


فهرست:


چکیده .................................................. 3

مقدمه ................................................... 3

بیشینه تحقیق ........................................... 3

تحلیل داده .............................................. 4

تعریف‌ تئوری‌های مدیریت ............................. 5

تعریف نظریه A ....................................... 7

تعریف نظریه J  ...................................... 7

تعریف نظریه Z ....................................... 7

چرا مدیریت آمریکایی دنیا را فتح کرده است؟ ........ 7

ویژگی‌های مدیریت آمریکایی...........................8

ویژگی‌های مدیریت ژاپنی‌ .............................10.

سبک مدیریت آرژانتینی .............................. 16

مدیریت در ایران ...................................   17

نتیجه‌گیری ............................................ 21

منابع ................................................. 22



دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 2802 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:337 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    فایل word قابل ویرایش است، بعد از دانلود میتوانید تغییرات لازم را انجام دهید.

  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word